Alle som har prøvet at bo i et beboerområde med fællesarealer, der har en turnusordning, kender til det: Det ender altid skidt. Der er altid nogle naboer, der ikke gider tage deres tur, glemmer det, eller også bliver man uvenner over, at man ikke hjælper hinanden, når den ene nabo er på ferie osv.
Turnusordninger er ofte et mareridt, der giver anledning til store skænderier og dårlige stemninger på beboermøder. Ikke desto mindre er det en populær løsning blandt boligforeninger, der sparer professionel pasning af fællesarealer væk til fordel for at beboerne selv står for rengøringen og vedligehold på skift. Idéen er meget solidarisk og god – men udførelsen er næsten aldrig god. Her er vores bedste råd til beboerområder, der har turnusordninger, der ikke fungerer.
Gør arbejdet nemt for jer selv!
Der er ikke noget at sige til, at det er en langsom, kedelig og langtrukken affære at få gjort fællesarealerne rene, hvis man ikke har det rette udstyr. Der er stor forskel på at gøre rent i lejligheden eller huset derhjemme, og gør rent i et kæmpe fælleshus, et stort grillareal, skure, vaskekældre mm.
Derfor er det alfa og omega for enhver beboer, at det bliver så nemt og ligetil at gå til opgaven som muligt. Bed beboerforeningen om at have ordentligt udstyr til rådighed, fx en industristøvsuger ghibli, der hurtigt og effektivt kan gøre ethvert fællesområde rent. I kan også få fliserensere og andet udstyr, der kan få selv de mest beskidte fliser til at skinne som nye igen.
Få det bedste ud af det!
Det kan lyde helt banalt, men vi forsøgte altid at gøre rengøringsdagene på fællesarealerne ”hyggelige”. Nogle gange lavede vi aftaler med nogle naboer om at hjælpe hinanden, så vi var en lidt større flok, der gjorde rent sammen. Så gik rengøringen hurtigere, og det var ikke ligeså kedeligt, som hvis man kun var et forælderpar.
Sidst vi gjorde rent bestilte vi endda pizza efter og endte med at sidde flere naboer sammen på fællesarealet og hygge efter rengøringen. Det kan man da kalde at få det bedste ud af en kedelig situation.
Gå sammen om rengøringshjælp
Hvis I bare ikke gider bruge jeres fritid på at holde fællesarealer pæne, og jeres beboerforening ikke er til at forhandle med ift. at få professionel hjælp udefra, kan I gå sammen i nabolaget om at betale professionelle rengøringsfolk til at vedligeholde jeres fællesarealer for jer.
Det gjorde vi i vores gamle nabolag efter flere års tilbagevendende bøvl med vores turnusordning. Det var ikke mange penge hver husstand skulle af med, når alt kom til alt – så det kunne virkelig godt betale sig. En bonus ved at gøre det på denne måde, var at vi fik et bedre forhold til vores naboer, fordi vi ikke skulle diskutere om rengøring på samtlige beboermøder. Det kan helt klart anbefales, hvis jeres turnusordning halter i jeres nabolag og giver anledning til mange konflikter.
Held og lykke med projektet!