Du er sprunget ud som selvstændig – frisk, klar og motiveret. Men hvordan skaber man sig et navn og en kundekreds? Hvordan bliver man genkendelig og et navn anerkendt blandt andre? Det kan være svært og man skal selvfølgelig først og fremmest huske, at al opstart er svært ligegyldigt hvad, men vi har alligevel nogle tricks i ærmet, som kan være med til at forbedre dig og brand.
Brand awareness, som det så populært hedder, er nemlig det vigtigste for dig som selvstændig. Du skal ud at skabe dig et navn på markedet, hvor der i forvejen er mange om buddet, og vinde dine kunder over til dig.
Hvad gør jeg nu?
Du har allerede navnet på din virksomhed, papirerne er i orden, kontoret spiller bare og du er så klar, som du kan være. For at finde nye kunder er du opsøgende, men du ender ikke med at få nogle aftaler i hus og endnu værre, så ved du ikke lige, hvordan du helt skal få dem til at huske dig, når du møder nye potentielle kunder på gaden. Den bedste og gyldne løsning på dette er: VISITKORT. Visitkort er stadig et meget vigtigt værktøj og middel i kampen om kunder, fordi det er sådan, at du markerer dig, sikrer dig en kontakt og får aftalen i hus.
Visitkortet skal være lille, lækkert og flot. Hvis du har et kedeligt og usmart visitkort, kigger kunderne nærmest ikke på det og de vil slet ikke gå og gemme på det. Chancen for at det ryger lige i skraldespanden er stor. Derfor skal du også lægge noget tid, sjæl og kreativitet i dit visitkort. Du skal ikke bare nøjes, men i stedet lige bruge en time ekstra på at få dit logo til at se smart ud og sikre dig, at du har de rigtige oplysninger på. Dit visitkort skal nemlig indeholde: navn, adresse, telefonnummer, firmalogo, link til din LinkedIn og din mail-adresse. Disse oplysninger er nemlig essentielle for, at du og kunder får etableret en kontakt og dertil et samarbejde, som lykkedes og kan være det i mange år. Kunden skal fanges og det kan du passende gøre med et visitkort. Derudover skal udtrykket også være flot. Mange visitkort kan i dag behandles, så de også er vandtætte. Det er smart! Skal du have trykt dine visitkort – så tryk her og få sat det i gang allerede i dag, så du i morgen kan erobre markedet!
Spred det med vinden
Du kan også gøre dig bemærket ved at lave en ordentlig stak flyers, som du kan uddele på gaden, på messer eller på de diverse restauranter. Du kan også sætte dine flyers op på samtlige opslagstavler, som du finder i supermarkedet, på biblioteker m.m.
På dine flyers kan du evt. invitere nye potentielle kunder ind i dine kontorlokaler eller til reception. Du kan også kort og præcist mane ud, hvad du kan hjælpe en potentiel kunde med. Sådan kan du fange deres opmærksomhed eller vække deres interesse. Det er aldrig til at vide, hvornår man møder en potentiel kunde eller helt præcist hvad det er, at det lige nøjagtigt virker på hver enkel person. Derfor skal du også huske at være tålmodig. Men en måde at få spredt budskabet omkring dig, dit brand og virksomhed er nemt med flyers, fordi de nærmest kan ”spredes med vinden”. Flyers er nemme at placerer rundt omkring, dele ud, sende fra hånd til hånd og nærmest kaste mod en menneskeflok for så at kunne se, hvordan de nysgerrigt kigger på din flyer.
Når du laver din flyer, skal du huske at være præcis. Der skal ikke stå særlig meget, for hvis du giver det hele væk på én gang – hvordan skal de så blive nysgerrige? Det er vigtigt, at du får vækket dine nye potentielle kunders nysgerrighed, undren og interesse. Det kan nemlig være en af grundene til at de lige skal gå en tur forbi din butik, dit kontor eller lige skal ind og se din hjemmeside.